fredag 28. oktober 2011

Hva er en kudi?

Jeg har tatt med meg noen gjenstander fra India som jeg føler sterk tilknytning til. De er ikke bare til beskuelse som suvenirer heller. Nei, de har praktisk betydning for meg, Litt gammelmodige kanskje. Umoderne også i India. På vei til å bli antikviteter snart? Det er enkle ting som jeg finner høyst anvendelige, nesten hver dag. Den ene, som er aller mest i bruk, kalles en kudi (uttal med stemt d). Hva er en kudi?



Løfter deg mot himmelen
du kommer hastig ned
flatt jern og muskelstyrke
et skaft av pipal tre
skal bearbeide jorden
for meg et hellig sted





La det bli til åker, paradis og park
menneskenes skjebne er å streve hardt
velsignet blir min kudi, svetten renner ned, fukter det som spirer, slit gir ro og fred.


Som billedet viser kom jeg til å ta i bruk min private kudi under renoveringsarbeide med gjengrodd grusgang i en liten offentlig park. Min arbeidsgiver ristet litt oppgitt på hodet. Vi har da minigraver du kunne brukt, sa han! Vel, arbeidet hadde ikke gått særlig mye fortere unna med det. Lastebil måtte da også inn i billedet for å motta overskuddsmassen som skulle bort. Maskinene ville tatt opp mer plass enn det jeg selv gjorde, og vært til hinder for folk som ønsket å passere. Dessuten ville motorstøy og eksos forurenset det vesle beplantede området. Bakstreversk tankegang? Ineffektivitet? Trivselsmessig har jeg mine preferanser.         Kjekt med kudi i alle fall. Jeg arbeider lettere med den enn med spade.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar