mandag 17. oktober 2011

Skateboard Jubileum.

Jeg så i en avis forleden, at det nå er 50 år siden første skateboard rullet ut fra en produsent i California. Det er da jeg får lyst til å presisere at jeg så skateboard i bruk 10 år før det. India var stedet! Kanskje ble oppfinnelsen gjort nettopp der, og man kan lure på av hvem? Det har i alle fall blitt penger å tjene på saken.


Man regner med at det nå fins cirka 20 millioner skateboardere på verdensbasis. Bare i Norge har vi noe sånt som 40.000 skatere. Æres de som æres bør! Jeg vil likevel spesielt trekke fram min favoritt, første gang observert i 1952. Utøveren var dyktig på tross av sine handicap. Synet gjorde inntrykk på meg. Vi kalte ham "Benløs". Jeg kan aldri glemme ham, og framsetter et dikt for anledningen. Illustrasjonen er fra min diktbok "Hoftens sang".

Rekende på ei fjøl

Opp og ned fra fortauskant
manøvrerte elegant
på gateplan i tett trafikk
blant rikshawvallahs, bil og trikk
tiggeren på lita fjøl
fire hjul erstattet kjøl

Calcutta nitten femtito
oppfinnelsen var visstnok god

Benløs pukkelrygget kar
fikk noen slanter av min far
ble aldri rik eller berømt
som kasteløs forvist og dømt
mens idrettsmenn på rullebrett
nå til dags kan tjene fett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar