onsdag 14. september 2011

Du blir hva du spiser


Påstanden ble fremsatt på et seniorkurs i kommunal regi. Foredragsholderen sa det kommer fra indianere. Han spurte om noen i forsamlingen hadde kjennskap til lignende utsagn. Jeg fikk en uventet aha-opplevelse.


Under min oppvekst blant et stammefolk i India, santalene, lærte jeg nemlig at tigerkjøtt, slangekjøtt og kjøtt fra falk er meget verdifullt. De mente at når man spiste akkurat det, kunne man tilegne seg noen av disse dyrenes ekstreme egenskaper. En barnslig forestilling om det har jeg hatt med meg gjennom livet, på tross av min fars latterliggjøring av de infødtes overtro.

Foredragsholderen hevdet at moderne forskning nå avdekker sammenhenger mellom psyke og mat. Det er ikke likegyldig hva, hvordan og med hvilken innstilling man har i seg føde. Den mentale biten tenker vi for sjelden på i alt vårt daglige hastverk. Men fordøyelsens irrganger er avhengig av kjemiske stoffer og innfløkte prosesser som blir påvirket av miljø, sinnstilstand og hjerne. Hvordan oppnå en optimal virkningsgrad?

Det er ikke helt på jorde med et ordtak som: Du blir hva du spiser!
Slurv ikke med råvarer, tilbereding og nytelsen - for matinntak er viktig, sa foredragsholderen.
Det skjerper appetitten på min pensjonisttilværelse det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar