søndag 30. mai 2010

Fra London til Lygra

Etter fire dager i London er jeg tilbake i vanlig gjenge med plenklipping og stell av blomster i Ålesund.

Jeg fikk se at London tar godt vare på sine trær, aleer, hekker og parkanlegg. Der har nordmenn litt å lære, slo det meg. Store trær virker faktisk beroligende på mennesker. Dessuten binder de utrolig mye svevestøv med alt bladverket sitt, tar til seg karbondioksyd fra lufta og avgir rent oksygn som menneskene trenger. Mange nordmenn vil heller ha fri utsikt, kunne se langt, slikke sol - og feller gjerne trær av den grunn. Kanskje burde vi tenke oss litt mer om før motorsagen får slippe til?

Med slike tanker i hodet fikk jeg plutselig en invitasjon til poesifestivalen "Sumarnatta på Lygra". Der tilbys jeg å lese egne dikt for publikum. Det blir både fra diktsamlingen "Hoftens sang", men også noen andre dikt som beskriver mine norske sommeropplevelser. Arrangementet finner sted 20. - 22. august 2010.
I år vil festivalen markere at det er 100 år siden en stedegen kvinnelig lyriker ble født. Det gjelder Aslaug Låstad Lygre. Hun er vestlandets svar på Haldis Moren Vesaas. Mest kjent er nok Aslaug for diktet "Du skal ikkje sova bort sumarnatta", som Geir Tveit satte melodi til.

Utrolig fasinerende å få et slikt tilbud, synes jeg. Det er dessuten ikke langt fra traktene hvor min far hadde sitt opphav, altså "strile-landet" like nord for Bergen. Jeg har takket ja til å delta på fetivalen. Følg lenka til Sumarnatta på Lygra. Kanskje lar du deg friste til et besøk da?

Et Haiku-inspirert dikt fra meg som apropos til det som kommer på Lygra:

Ven og bjart ligg sumarnatt i ro
himmelen søv med ljoset på
ein svolten fisk som vakar

2 kommentarer:

  1. Hallo! Steikje fin blogg - den var proff! Ble litt misunnelig - er så vidt på Facebook - men der er det så mye å styrre med atjeg mister oversikten!
    dette så bedre ut....
    Hilsen Brede

    SvarSlett
  2. Så herlig Brede, med en rungende sunnmørsk kommentar. Jo da, jeg er godt fornøyd med min bloggansvarlige. Døtre er bra å ha.(Men litt mye å styre med av og til red melder:-) Følg med, følg med!

    Andreas.

    SvarSlett